شام چی بپزم؟

یکی از سؤالات کلیشه‌ای که ساعت‌ها ذهن من و شما را به خودش درگیر می‌کند، سؤال" شام چی بپزم است!"

این سؤال تقریباً هرروز در یک‌زمان خاصی به سراغمان می‌آید و گاهی چنان درگیر آن می‌شویم که نزدیک است به مرز دیوانگی برسیم! غذای شام به دلایل مختلفی از اهمیت بیشتری برخوردار است و به همین دلیل وسواس بیشتری در انتخاب غذا به خرج می‌دهیم، خصوصاً اگر پای لاغری و تناسب‌اندام هم در میان باشد که دیگر هیچ! با افکاری سردرگم در یخچال را باز می‌کنیم، یخ‌زن را چک کرده و با نگاهی سؤال‌برانگیز به مواد غذایی، درب را می‌بندیم و دوباره به فکر فرومی‌رویم! به همین دلیل ما قصد داریم در این مطلب با چند نمونه غذای ساده و کاربردی به شما کمک کنیم تا پاسخ سؤال" شام پی بپزم" را پیدا کنید و غذایی سالم و خوشمزه تهیه‌کرده و در کنار اعضای خانواده نوش جان‌کنید.

 شام چی بپزم به خصوص شام رژیمی ممکن است در دنیای امروز حرف زیادی برای گفتن داشته باشد. مشکل اضافه وزن به اکثر افراد رسیده بسیار فراگیر شده است. از این رو اکثر مردم از شام های مختلف رژیمی برای کم کردن وزن خود استفاده می کنند. کمتر کسی است که امروزه بتواند به راحتی پشت سفره بنشیند و بدون دغدغه ی وزن بالا و چربی اضافه غذای خود را راحت بخورد! به همین علت اطلاع از تعدادی غذای رژیمی برای شام می تواند مورد نیاز هر کسی باشد تا برای تمام یا تعدادی از اعضای خانواده ی خود بتواند یک شام رژیمی مناسب تهیه کند. هنگامی که از خود می پرسید شام چی بپزم؟ بهتر است یک سری غذاهای رژیمی را هم در لیست غذاهای خود قرار دهید تا منوی بازتر و سالم تری در دسترس داشته باشید.

شام چی بپزم برای افراد رژیمی چه جواب مناسبی دارد؟

ممکن است جزو افرادی باشید که اضافه وزن دارید، یا ممکن است اضافه وزن نداشته باشید و به علت عادات غذایی نامناسب در طول دوران زندگی خود، دارای مشکلاتی مانند چربی خون بالا یا کبد چرب باشید. به همین علت بهتر است کمی از عادات غذایی معمول خود کنار بگیرید و برنامه ای دقیق تر برای سلامتی خود بچینید. معمولاً هنگامی که صحبت از رژیم غذایی می شود، اولین وعده ای که دستخوش تغییر می گردد، وعده ی غذایی شام است. دلیل این امر به تغییر فعالیت روز و شب انسان برمی گردد. در زمان جواب به شام چی بپزم باید بدانید که شام یک وعده ی غذایی است که قبل از استراحت انسان قرار داده شده و بعد از صرف آن چندین ساعت بدن هیچ فعالیتی ندارد و در خواب کامل به سر می برد. از این رو بهتر است که سبک تر و ساده تر این وعده ی غذایی را تدارک ببینید. شام رژیمی در این مواقع به کمک ما می آید تا کالری کمی در اختیار بدن بدون فعالیت خود در این زمان قرار دهیم.
کالری که به بدن می رسد باید متناسب با تحرک فرد باشد. به عنوان مثال فردی میانسال که تحرک چندانی ندارد نیازی به کالری بالا در طول روز هم نخواهد داشت و در عوض نوجوانان پرتحرک بهتر است غذای پرکالری تری را مصرف کنند. یک شام رژیمی می تواند به غذای معمول تمام افراد خانواده حتی برای یک یا دو شب در هفته تبدیل شود تا سلامت فردی اعضا به خطر نیفتد.
علاوه بر بحث کالری، شام مفصل که در اواسط شب به بعد صرف شود، بدون شک خواب را دچار اختلال می کند و هنگامی که خواب مناسبی در شب نداشته باشیم، در طول روز نیز انرژی و طراوت کافی را برای انجام فعالیت های خود نخواهیم داشت. شام رژیمی سریع تر هضم می شود و در طول شب دستگاه گوارش فعالیت کمتری خواهد داشت. از این رو می توان با یک شام رژیمی و ساده چرخه خواب و بیداری راحت تری را هم تجربه کرد.

شام چی بپزم که رژیمی و خوشمزه باشد؟

هنگامی که برای جواب به شام چی بپزم تدارک می بینید بهتر است بسیار هوشمندانه تر عمل کنید تا سلامت خانواده و عزیزانتان تأمین شود. استفاده از مواد اولیه کم کالری برای هر کسی در وعده ی شام مهم است و بهتر است حتی اگر اضافه وزن ندارید این مورد را رعایت کنید و کالری کمتری نسبت به روز به بدن خود برسانید.
انواع شام رژیمی را می توانید با مواد اولیه ای مانند سبزیجات و میوه ها تدارک ببینید. استفاده از سبزیجات خام و آب پز شده هم دستگاه گوارش شما را تنظیم می کند و هم می تواند به شما کمک کند تا وزن کم کنید یا حداقل وزن شما بالاتر نرود.
شام چی بپزم برای افراد رژیمی همیشه دارای جواب یک بشقاب پر از سبزیجات خام یا آب پز شده نیست. گاهی اوقات بین این غذاها می توان سوپ های مختلف، گوشت آب پز شده و کم چرب، مرغ کبابی و ماهی کبابی و مواردی از این قبیل را مشاهده کرد که هم طعم خوبی دارند هم به عنوان یک غذا با کالری کمتر در نظر گرفته می شوند. البته باید به این نکته دقت داشته باشید که شام رژیمی نیز درصد کالری مختلفی دارد که بسته به نوع غذا و توده ی بدنی فرد می تواند تعیین شود. همچنین می توان یک غذای معمول را با حجم کم مصرف کرد و آن را به عنوان یک شام رژیمی در نظر گرفت. پس جواب شام چی بپزم چندان هم یک وعده ی غذایی خاص و مخصوص نیست.


شام چی بپزم که رژیمی با کالری منفی باشد

شاید واژه ی غذاهای کالری منفی برایتان عجیب به نظر برسد. بالاخره هر ماده ی غذایی دارای کالری است، اما چه مسئله ای وجود دارد که برخی از غذاها را به نام غذاهای کالری منفی می شناسیم؟
بدن انسان در حالت عادی نیز دارای یک سری سوخت و ساز است که بتواند بدن را سالم نگه دارد. فعالیت قلب، ریه، دستگاه گوارش، مغز و ... همگی انرژی مصرف می کنند. از این رو اگر ما هیچ فعالیت خاصی هم نداشته باشیم، هنوز هم به کالری برای این فعالیت ها نیاز داریم. اگر دقت کرده باشید، پس از صرف یک وعده ی صبحانه سنگین، بلافاصله برای چند دقیقه ممکن است احساس ضعف کنید. به خصوص اگر وعده ی شام غذای کمی مصرف کرده باشید. دلیل این امر به فعالیت دستگاه گوارش برمی گردد که به ناگاه شروع به فعالیت می کند و از شما انرژی می گیرد تا بتواند غذا را هضم کند. از این رو قبل از این که انرژی غذا وارد بدن شود، کمی احساس ضعف به انسان دست می دهد. حال اگر می خواهید بدانید که جواب شام چی بپزم رژیمی با کالری منفی چیست به همین صورت عمل کنید. به عنوان مثال یک ماده ی غذایی دارای 100 واحد کالری است ولی دستگاه گوارش و بدن برای هضم آن باید 400 کالری انرژی صرف کند، از این رو 300 کالری اضافی از بدن گرفته می شود. به همین علت به این نوع غذاها کالری منفی می گویند. بسیاری از سبزیجات مانند اسفناج، کلم بروکلی، لوبیا سبز و ... همگی جزو مواد غذایی کالری منفی هستند.
از این رو پاسخ به شام چی بپزم رژیمی مناسب برای افرادی که اضافه وزن دارند این غذاها گزینه ای مناسب هستند.

شام چی بپزم که رژیمی باشد یا شام را حذف کنم؟

ممکن است برخی افراد به جای این که وعده ی شام رژیمی را تدارک ببینند، ترجیح بدهند که کلاً وعده ی شام را حذف کنند. این روش چندان توصیه نمی شود و بهتر است که از آن صرفنظر شود. حذف کامل وعده ی شام به بدن آسیب می رساند. دستگاه گوارش هنگامی که مدتی طولانی خالی بماند، ممکن است خطراتی مانند زخم معده و ترشح اسید معده آن را تهدید کند. از این رو به جای حذف وعده ی شام بهتر است یک شام رژیمی کم کالری مصرف کنید.
علاوه بر این هنگامی که شام را کامل حذف کنید ممکن است در زمان خواب گرسنگی به شما دست دهد و نتوانید به راحتی بخوابید. از این رو چرخه ی خواب شما به هم بخورد و در نهایت مجبور به مصرف خوراکی های در دسترس شوید. یکی از مشکلاتی که افراد در این مواقع دارند، ریزه خواری است که سبب می شود کالری بیشتری در مقابل یک وعده شام رژیمی به بدن خود برسانند.
از نظر طب سنتی نیز حذف وعده ی شام اصلا مناسب نیست و حتی برخی از پزشکان تأکید دارند نخوردن شام ممکن است به سلول های مغزی نیز به مرور آسیب بزند. پس در جواب سوال شام چی بپزم بهتر است یک شام رژیمی مناسب را برای خود و خانواده تان تدارک ببینید.

 

چه نوع غذایی برای شام مدنظرتان است!

شاید شما هم در گروه افرادی هستید که علی‌رغم میل فراوانی که به خوردن شام دارید می‌خواهید آن را از وعده غذایی خود حذف کنید، تنها به دلیل اینکه می‌خواهید لاغر شوید! این روش هیچ مزیتی برای شما نداشته و نه‌تنها باعث لاغری نمی‌شود بلکه آسیب‌های دیگری به بدن شما وارد می‌کند، بنابراین اگر می‌خواهید غذای کم کالری و سالم و داشته باشید بایستی غذاهایی را برای شام انتخاب کنید که کالری اضافه‌ای نداشته باشد و از طرفی لذیذ و خوشمزه باشد و به‌قول‌معروف باب دل همه اعضای خانواده باشد، اما اگر محدودیتی ندارید دستتان در انتخاب غذای شام بازتر است. ازاین‌رو در ادامه 3 نوع غذا برای شام به شما معرفی می‌کنیم که با استقبال زیاد خانم‌های شاغل و خانه‌دار روبرو شده است.

 

سالاد سزار یک انتخاب ایده ال برای شام

جالب است بدانید: سالاد سزار به دلیل طعم و مزه فوق‌العاده‌اش بسیار موردتوجه قرارگرفته و خانم‌های بسیاری این غذا را برای وعده شام انتخاب می‌کنند. این غذای ایتالیایی بسیار کم‌کالری است و برای افرادی که به دنبال یک شام کم‌کالری هستند مناسب است. نه‌تنها برای پوست مفید بوده، بلکه پروتئین لازم را به بدن انتقال می‌دهد و یک غذای سالم و مفید است.


کوکوی مرغ! یک انتخاب مناسب برای خانم‌های شاغل

نوبتی هم که باشد نوبت یک غذای ایرانی پرطرفدار است! جالب است بدانید: برای تهیه کوکوی مرغ از سینه مرغ استفاده می‌شود و به دلیل اینکه چربی بسیار کمی دارد، کالری زیادی نداشته و یک غذای سالم، کم‌کالری و سبک است. این غذا ساده و خوشمزه است و برای افرادی که به دلیل مشغله کاری وقت کافی برای آشپزی ندارند یک گزینه ایده ال است.

 

خورشت خوشمزه و مقوی کرفس!

خیلی از مواقع اعضای خانواده با سالاد و کوکو موافق نیستند و دلشان می‌خواهد از غذای اصلی برای وعده شام استفاده کنید! خورشت کرفس یک غذای ایده ال، سبک و پرخاصیت برای وعده شام است. این خورشت ایرانی با خواص چربی سوزی که دارد در گروه غذاهای مناسب برای وعده شام قرارگرفته است که می‌توانید آن را برای شام بپزید. به همین سادگی!

رای دادن به این مورد
(6 آرا)
خواندن 5722 بار