غذای نونی

غذای ساده به غذاهایی گفته می شود که دارای دو خصوصیت هستند. یکی مواد اولیه ی در دسترس دارند. دوم این که برای تهیه ی آن ها تجهیزات خاصی نیاز نیست

و به راحتی در منزل با لوازم خانگی معمول مانند اجاق گاز می توان آن ها را تهیه کرد. با توجه به این که در وعده های غذایی به خصوص شام بهتر است از غذای ساده و سبک استفاده کنیم، داشتن اطلاعاتی در مورد آن ها خالی از لطف نیست. اکثر این غذاها را ما از کودکی می شناسیم و جز اولین غذاهایی است که می توانیم طرز تهیه ی آن ها را یاد بگیریم.

 

غذای ساده و طرز تهیه ی آن ها

معمولاً یک غذای ساده را به عنوان غذای نونی نیز می شناسند؛ زیرا به صورت خوراک و اکثراً با نون مصرف می شوند. این نوع غذاها در وعده ی شام بیشتر سرو می شوند. با توجه به این که غذاهای ساده را در زمان کمی می توان تهیه کرد و از مواد اولیه معمول در هر خانه تهیه می شود، در زمانی که وقت زیادی ندارید مناسب است. طرز تهیه این غذاها راحت است و اختلافات کمی با هم دارد که بسته به نوع غذا تعیین می شود. تنوع این غذاها بسته به مواد اولیه و طرز تهیه غذای ساده زیاد است؛ یعنی می توان با یک ترکیبات و طرز تهیه متفاوت چندین غذا درست کرد یا با یک طرز تهیه و تغییر ترکیبات نیز تنوع به یک غذای ساده داد. غذاهای ساده مانند:کتلت، عدسی، خوراک مرغ و ... است. البته این غذاها در فرهنگ و ملل مختلف متفاوت اند و هر کسی بسته به شرایط اقلیمی و مواد اولیه در دسترس و ذائقه ی خود نوعی از این غذاها را می پسندند. این سالها به علت تعاملات بیشتر مردم با هم غذای کشورهای مختلف نیز در بین غذای ساده ما دیده می شود؛ مانند سوسیس، پاستا و مواردی از این قبیل.

 

مزایای استفاده از غذای ساده و نونی

اگر دقت کرده باشید معمولاً یک غذای ساده اصالت دارد و همه ی ما خاطرات زیادی از کودکی تا کنون از آن ها داریم. به عنوان مثال نیمرو را همه می شناسند و یک غذای ساده و خوشمزه محسوب می شود که با ذائقه ی ما از همان کودکی عجین شده است. در گذشته غذاها سالم تر بودند و از مواد اولیه ای کنار هم استفاده می شد که مکمل هم بودند. از این رو این غذاها دارای کیفیت و سلامت بالایی هستند.
غذای ساده سریع آماده می شود و می توانید به عنوان یک غذای نونی آن را مصرف کرده و سیر شوید. به همین علت بهترین گزینه برای زمانی است که گرسنه هستید و فرصت کمی هم دارید.
مواد اولیه این غذاها ارزان و در دسترس هستند و برای هر کسی قابل تهیه اند. همچنین برای تهیه ی آنها فقط یک اجاق گاز لازم است و در برخی موارد یک غذای بدون پخت است که سریع تهیه می شود.
یک غذای ساده و غذای نونی هضم سریعی دارد و دستگاه گوارش را اذیت نمی کند. مگر در مواردی خاص که افراد خود نسبت به یک ماده ی غذایی حساسیت دارند از این رو غذای نونی برای شام مناسب است.

غذای نونی با گوشت یکی از غذاهای نونی خوشمزه است. غذای نونی در انواع ساده و مفصل هستند که هر کدام را در موقعیتی خاص می توان مورد استفاده قرار داد. غذاهای ساده نونی را برای مواقعی که می خواهیم در زمانی کم این غذاها آماده شوند یا غذایی ساده مصرف کنیم می توانیم آن ها را تهیه و سرو کنیم؛ اما در مواقعی که غذای نونی برای مهمان نیاز دارید قضیه متفاوت می شود و باید از غذاهای گوشتی و مفصل تری برای پذیرایی استفاده کنید. ایرانی ها افرادی مهمان نواز هستند و احترام در این مواقع برای آن ها اهمیت زیادی دارد. یکی از مهم ترین بخش احترام به مهمان پذیرایی و تهیه غذای مناسب است.

غذای نونی با گوشت یک غذای کامل نونی

گوشت به روش های مختلفی طبخ می شود و می توان آن را با برنج و نان مصرف کرد. غذاهای گوشتی که با نان مصرف می شوند و به نام غذای نونی معروف هستند به صورت خوراک نیز شناخته می شوند. تنوع غذای گوشتی که امروزه استفاده می شود بسیار زیاد است و اکثر آن ها با گوشت چرخ کرده تهیه می شود و به علت این که ترکیبات آن نیز به صورت مخلوط در این گوشت ها ریخته می شود طعم خوب و لذیذی دارد. علاوه بر این پخت آن هم سریع تر و راحت تر است و نیازی به ساعت ها گذراندن وقت برای طبخ آن نخواهید داشت. غذای نونی که با گوشت تهیه می شود یک غذای کامل است و حاوی مقدار زیادی مواد مغذی و املاح معدنی مفید است که سبب افزایش انرژی نیز می شود. کسانی که فعالیت های مکرر و زیادی دارند بهتر است از گوشت بیشتر استفاده کنند تا انرژی لازم را برای فعالیت های خود داشته باشند.

غذای نونی با گوشت و تهیه انواع برگر

 غذا با گوشت معمولاً بین ملل مختلف نیز رایج است و تقریباً در تمام کشورها گوشت ماده اولیه غذاهای آن ها است. برگرها که در دنیا جزو غذاهای مشترک هستند از گوشت چرخ کرده تهیه می شوند و در هر فرهنگ غذایی با ترکیبات کمی متفاوت مانند ادویه جات یا مواد اولیه دیگر طبخ می شود. امروزه در خانه نیز می توان برگر های خوشمزه ای را تهیه کرد و آن را در فریزر برای پخت سریع در زمان مورد نیاز قرار داد. با توجه به این که کودکان این مدل غذا با گوشت را بیشتر می پسندند، می توان از آن برای آن ها استفاده کرد و نیاز کودکان در حال رشد را به غذاهای گوشتی تأمین کرد. استفاده از برگرها در کنار سس های مختلف باعث می شود تا غذای نونی خوشمزه داشته باشید و حتی در مهمانی های خود نیز از آن ها استفاده کنید.
علاوه بر این برگر گوشت با ترکیبات مختلف دیگر را می توان به مقدار زیاد تهیه کرد و در فریزر نگهداری کرد. در این صورت هنگامی که می خواهید آن ها را سرخ کنید نیازی به چرخ کردن گوشت یا استفاده از دیگر مواد ندارید و بعد از نرم شدن آن ها در حد چند دقیقه می توان آن ها را سرخ و آماده ی مصرف کرد. از این رو برای خانم هایی که در بیرون از منزل مشغول کار هستند می تواند گزینه ای مناسب باشد.

غذا با گوشت و تهیه غذای نونی رژیمی

ممکن است جزو افرادی باشید که نباید چربی زیادی مصرف کنید. گوشت قرمز منبع غنی از چربی است و اگر در مصرف آن دقت نکنید ممکن است به سلامتی خود آسیب بزنید؛ اما با توجه به این که گوشت طرفداران زیادی دارد بهتر است به جای حذف آن به گونه ای عمل کرد که یک غذای خوشمزه و با چربی کم با آن تهیه کرد. غذای رژیمی را هم می توانید برای مهمانان و خانواده ی خود تهیه کنید. هر چند زمانی که در مورد رژیم صحبت می شود، غذا با گوشت اولین غذاهایی است که حذف می شود اما می توان با کم کردن غذاهایی که با گوشت تهیه می کنید، راحت تر رژیم بگیرید.
قبل از این که غذا با گوشت تهیه کنید تمام چربی های اضافه آن را جدا کنید سپس می توانید آن را آب پز کرده تا مقدار بیشتری چربی از گوشت وارد آب آن شود. این آب را می توان برای سوپ و دیگر غذاهای غیر رژیمی نیز استفاده کرد. در این صورت مقدار زیادی از چربی یک گوشت معمولی حذف می شود و این گوشت پخته شده را با ترکیب دیگر مواد غذایی مانند سبزیجات سالم و کم کالری نیز می توان تهیه کرد و مورد استفاده قرار داد. بدین صورت غذا با گوشت نیز به عنوان یک غذای نونی رژیمی هم می تواند در لیست غذاهای شما قرار بگیرد.
البته باید به این نکته دقت کنید که مصرف این غذاها نیز باید نسبت به روند عادی کمتر صورت گیرد تا سلامت شما به خطر نیفتد.

غذای نونی با گوشت به روش های سنتی

گوشت از قدیم جزو مواد اولیه مهم محسوب می شد و غذاهای زیادی با آن تهیه می شد. با توجه به این که در گذشته دستگاه های امروزی مانند چرخ گوشت، سرخ کن و مواردی از این قبیل وجود نداشت، تهیه ی غذا با گوشت معمولاً به روش های دیگری صورت می گرفت. این غذاها اکثراً حاوی آب بودند و شناخته شده ترین آن ها دیزی است که امروزه هم جزو غذاهای پرطرفدار محسوب می شود که یک غذای اصیل ایرانی است. در این مدل غذاها که با سبزیجات و ترشیجات سرو می شود، مواد اولیه در اندازه های بزرگ تر تهیه می شوند و قطعات گوشت نیز بزرگ تر است. در بین این غذاها خوراک گوشت با ترکیب سبزیجات مختلف به چشم می خورد و هر کسی بسته به ذائقه ی خود می تواند یک غذای نونی خوشمزه از آن را انتخاب کرده و طبخ کند. البته در روش های سنتی به طور معمول چند ساعت باید به غذا زمان داد تا گوشت پخت کامل داشته باشد و دستگاه گوارش را اذیت نکند.

غذای نونی با گوشت به روش های کبابی

غذای خوشمزه ای که با گوشت می توانید تهیه کنید، مربوط به غذاهای کبابی است. شاید نحوه ی زندگی امروز و آپارتمان نشینی کباب بر روی ذغال را کمرنگ کرده است ولی یک سری تجهیزات دیگر برای این روش زندگی مورد استفاده قرار گرفته است که می توان از آن ها بهره برد. به عنوان مثال دستگاه های گریل و فرگازها از این نوع اند. کباب های تابه ای نیز یک روش دیگر هستند که می توان از آن برای طبخ کباب گوشت خوشمزه و تهیه یک غذای نونی استفاده کرد.
با این توضیحات می توان گفت بهترین غذاهای خوشمزه نونی را می توان با گوشت تهیه کرد که هم در روش پخت و هم در ترکیبات تنوع زیادی دارند. از این رو برای تهیه غذا با گوشت هر ذائقه ای را می توان راضی نگه داشت و از این ماده ی غذایی مفید و خوش طعم بهره برد. به خصوص در مهمانی ها که گوشت حرف اول را در طبخ غذاها می زند، می توان انواع غذای مختلف را به کمک آن تهیه کرد و مورد استفاده قرار داد. غذای نونی با گوشت برای وعده ی شام یک گزینه ی مناسب است که اکثر افراد آن را می پسندند. امروزه در بین غذاهای ملل مختلف می توانید بسیاری غذاهای کبابی و خوراک ها را با گوشت ببینید و از آن ها برای تهیه ی یک غذای خوشمزه نونی الهام بگیرید.

 

رای دادن به این مورد
(1 رای)
خواندن 3646 بار