رژیم غذایی کودکان

یک رژیم غذایی سالم و مناسب برای افراد لازم و ضروری است. از سنین کودکی تا پیری این رژیم غذایی بر روند زندگی افراد تاثیر گذاشته و

باعث جلوگیری یا بروز بیماری های گوناگون میشود. به توصیه ی متخصصان رژیم غذایی افراد، خصوصا در هنگام کودکی و شکل گیری بدن و حتی روحیه ی آنها بسیار مهم است. کودکانی که کم وزن هستند با مصرف یک سری از غذاها توسط والدینشان، میتوانند به وزن مناسب خود برسند و روند رشدشان مختل نشود.

رژیم غذایی سالم برای کودکان

همانطور که ذکر شد، یک رژیم غذایی سالم برای کودکان باید دارای کلیه ی مواد لازم برای بدن آنها بوده و همینطور باید خوشمزه باشد؛ تا کودک میل به مصرف آنها داشته باشد. برای رژیم غذایی کودکتان، باید وعده های صبحانه اش را جدی بگیرید. از میان وعده های سالم استفاده کنید و از خرید و مصرف خوراکی هایی مانند چیپس و پفک و .. به شدت اجتناب کنید و بجای آن از میوه ها استفاده کنید.در رژیم غذایی مصرف آب و انجام ورزش را حتما جدی بگیرید. اگر کودک شما خیلی لاغر و کم وزن است ما به شما چند مورد از غذاهای لازم و مقوی را معرفی خواهیم کرد.

10 غذای مقوی برای کودکان کم وزن

  1. شیر و خامه : شیر حاوی پروئتین و کربوهیدرات و .. است. شیر برای کودکان باید دست کم 2 فنجان در روز باشد. در کنار شیر میتوانید تغذیه های دیگری مثل غلات ها استفاده کرد.
  2. تخم مرغ : حاوی پروتئین است. دارای ویتامین B12 و A که برای چشمان مناسب هستند، میباشد. تخم مرغ به رشد کودک کمک میکند و میتوانید به روش های مختلف آنرا پخته و برای کودکتان آماده کنید.
  3. موز : موز کربوهیدرات طبیعی دارد و میتواند به همراه شیر، مصرف شود. همینطور در شکل های دیگر میتوانید آنرا به کودک به عنوان غذا بدهید. مثلا با پودینگ یا خامه و شکلات ها. موز همینطور یک منبع خوب انرژی است.
  4. مغزیجات : مثلا بادام زمینی و بادام که بسیار عالی هستند. میتوانید از کره بادام زمینی هم برای صبحانه ی کودک به علاوه ی شکلات صبحانه استفاده کنید. مغز ها چاق کننده هستند و همینطور حاوی منابع غنی از پروتئین و چربی هایی هستند که غیر اشباع هستند.
  5. کره : کره ها هم بهترین چربی هایی هستند که به افزایش وزن کودک شما کمک میکنند.در رژیم غذایی هرگز آنها را فراموش نکنید.
  6. سیب زمینی : حاوی اسید آمینه ها است مثل گلوتامین که باعث افزایش وزن میشود. سیب زمینی را نیز به شکل های متنوع میتوانید برای کودک سرو کنید. به همراه تخم مرغ یا به شکل آب پز و ...
  7. مرغ : حاوی پروتئین بسیاری است که به عضله سازی کمک میکند. برعکس گوشت قرمز ضرر ندارد و در سوپ و غذاهای مختلف میتوان آنرا تهیه کرد.
  8. میوه ها: به همراه سبزیجات حاوی قند های طبیعی و غیرمضر هستند و یکی از موارد لازم در رژیم غذایی بشمار میروند. حاوی انرژی بسیاری بوده و حتی میتوانید میوه ها را به شکل آبمیوه یا یک سالاد میوه های خرد شده در کنار هم به کودکتان بدهید.
  9. گوشت قرمز: گوشت ها منابع خوبی برای آهن در رژیم غذایی هستند. آهن مهم ترین بخش برای رشد کودک است. بهتر است از گوشت تازه و سالم استفاده کنید بجای گوشت های یخزده و حاوی مواد نگهدارنده، پرهیز کنید. گوشت بخش مهمی از سلامتی را تحت تاثیر قرار میدهد. پس آنرا با چیزی جایگزین نکنید.

رژیم غذایی و انتخاب هریک از این موارد برای یک رژیم غذایی سالم و درست، برای کودکان نیازمند مشورت با پزشک کودکان است. ما در اینجا مواردی را که به رشد کودک شما کمک میکند ذکر کردیم. اگر رژیم غذایی مناسب را از ابتدا برای کودکان و به طبع مابقی سنین پیش بگیریم، میتوانیم از بیماری ها و چالش های کنار آن جلوگیری کنیم.

رای دادن به این مورد
(1 رای)
خواندن 6543 بار