غذای ساده

در این قسمت می خواهیم شما را با غذاهایی که به ساده های خوشمزه معروف هستند آشنا کنیم.

غذاهای ساده اغلب غذاهایی هستند که به آسانی تهیه می شوند. این غذاها اغلب برای آماده شدن نیاز به زمان زیادی ندارند و شما با مواد اولیه آسان می توانید آنها را تهیه کنید.
در این بین، زرشک پلو ممکن است جز غذاهایی به شمار بیاید که تهیه و طبخ آن ها مشکل است. این غذا را اما می توان با روش های ساده تر درست کرد که در نهایت این روش ها باعث میشوند تا این غذا در لیست غذای ساده و خوشمزه گنجانده شود.
روش آسان تر برای تهیه زرشک پلو این است که شما این غذا را با استفاده از سینه مرغ که زمان طبخ کمتری می گیرد تهیه کنید، اگر هم مایلید میتوانید با استفاده از زودپز این غذا را با ران مرغ تهیه کنید. در نهایت می توانید زعفران دم کرده را به همراه زرشک و کمی شکر روی برنج بریزید و از عطر و طعم مطبوع این غذا لذت ببرید.
غذای ساده بدون مرغ و گوشت یک غذای سالم و کم هزینه است که می توان آن را یک غذای مناسب دانست. البته بهتر است بدانید که غذای خوشمزه بدون مرغ و گوشت هم وجود دارد و نیازی نیست حتماً در غذاهای خود از این مواد خوراکی استفاده کنید. بسیاری از غذاها ساده و سریع درست می شوند و در بین آن ها غذاهایی با گوشت یا بدون گوشت وجود دارد. معمولاً هنگامی که برای مهمان یا وعده ی غذایی سنگین تر می خواهیم آشپزی کنیم، از مواد غذایی حاوی انواع گوشت استفاده می کنیم اما غذای ساده بدون گوشت و مرغ نیز هستند که باید سعی کنید در بین وعده های مختلف غذایی گوشت دار آن ها را بگنجانید تا نگرانی از بابت افزایش وزن یا بالا رفتن چربی و فشار خون خود نداشته باشید. این مواد غذایی اکثراً با سبزیجات مختلف طبخ می شوند.

غذای ساده با حبوبات و بدون گوشت و مرغ

استفاده از پروتئین در تمام وعده های غذایی توصیه می شود. مگر برای کسانی که رژیم غذایی سنگین دارند و باید مصرف پروتئین را کم کنند. از این رو اگر مرغ و گوشت را از برنامه ی غذایی خود به هر دلیلی حذف کردید، بهتر است از مواد غذایی جایگزین مانند حبوبات در غذای خود استفاده کنید. حبوبات انواع مختلفی دارند که می توان یک غذای ساده مانند عدسی را با طعم خوب تدارک دید که سرشار از آهن و پروتئین است. همچنین پلوهای مختلفی را با این حبوبات می توان به صورت ساده و بدون گوشت و مرغ تهیه کرد و با موادی مانند ماست، ترشیجات و سس های مختلف مورد استفاده قرار داد. استفاده ی بیش از حد از گوشت و مرغ رژیم غذایی مناسبی نیست و باید سعی شود تعدیل در این موارد برقرار شود تا میزان چربی در بدن افزایش نیابد.

غذای ساده با سبزیجات

غذاهایی که در آن ها از گوشت و مرغ استفاده نشده است ممکن است جزو غذاهای رژیمی باشند که با سبزیجات تهیه می شوند. به عنوان مثال یک دیس رنگارنگ سبزی و میوه آبپز را می توان در نظر گرفت که کالری بسیار کمی دارد ولی رنگ زیبای آن اشتها را برمی انگیزد؛ اما ممکن است جزو افرادی نباشید که از این مدل غذاهای رژیمی دوست داشته باشید. می توانید خوراک های مختلف سرخ کرده مانند خوراک گوجه و بادمجان یا کدو را تهیه کنید که طعم خوبی هم دارند. برخی از این غذاها مانند سوپ سبزیجات یا سوپ جو را هم می توان بدون مواد گوشتی تهیه کرد. هر چند سوپ های مختلف را اگر با آب گوشت یا آب مرغ تهیه کنید خوشمزه تر می شود ولی می توان این غذای ساده را برای طعم دار کردن به کمک عصاره های مختلف گوشتی و گیاهی تهیه کرد تا طعم خوبی داشته باشند و بتوانید راحت تر آن را برای افراد مختلف تهیه کنید و به آن ها پیشنهاد دهید.

کوکوهای مختلف غذای ساده و خوشمزه

کوکوهای مختلف و متنوعی در فرهنگ غذایی ما ایرانیان وجود دارد که هر کدام دارای ترکیبات خاصی است. تعداد زیادی از آن ها نیز به صورت ساده تهیه می شوند. به عنوان مثال کوکوی سبزیجات را به کمک انواع سبزیجات خوش عطر و طعم می توان تهیه کرد. همچنین کوکوی سیب زمینی و تخم مرغ یک غذای خوشمزه است که همه ی ما آن را می شناسیم و طعم خوب آن را می پسندیم. این غذای ساده و سالم نیز در زمانی کم تهیه می شوند و کیفیت بالایی از نظر ارزش غذایی دارند. این غذاها برای وعده ی شام بسیار مناسب اند و سریع هضم می شوند. همچنین جزو غذاهایی هستند که برای کودکان نیز مناسب اند و اکثراً آن را دوست دارند.

غذای ساده با ماهی و میگو

اگر می خواهید غذای ساده و سریع برای مهمانانتان تدارک ببینید، می توانید آبزیان را در ترکیبات این غذاها جای دهید. ماهی و میگو گوشت خوشمزه ای دارند که می توان از آن برای مهمانی ها استفاده کرد. این غذاها را برای مهمانی ها با تنوع بالا تدارک ببینید. ماهی و میگو سوخاری، کبابی، همراه با پلو و حتی لای پلو می توان تدارک دید و جزو غذاهای خوشمزه است. از این رو نمی توان آن ها را جزو غذاهایی با ارزش غذایی کم و ساده دانست اما معمولاً پخت آن ها سریع و راحت است و از این نظر ساده محسوب می شوند و به علت نرم بودن گوشت این موجودات، در زمان کمتری می پزند. به همین علت برای مواقعی که وقت کمتری برای پخت گوشت و مرغ دارید می توانید از آن ها استفاده کنید و یک غذای خوشمزه تهیه کنید. طعم دار کردن ماهی و میگو کاری است که یک آشپز حرفه ای به آن اهمیت خاصی می دهد تا بتواند به راحتی از آن بهره ببرد و کیفیت غذای خود را افزایش دهد.

مزایای استفاده از غذای ساده و بدون مرغ و گوشت

هر نوع ماده ی غذایی که مصرف می کنیم باید در حد متعادل مورد استفاده قرار گیرد. به همین علت استفاده از هر غذایی نمی تواند به صورت مداوم و زیاد صورت گیرد. به خصوص گوشت و مرغ که چربی بالایی دارند و حتی اکثر مرغ های تولیدی در مرغداری های امروزی که دارای هورمون ها و آنتی بیوتیک های زیادی در زنجیره ی غذایی خود هستند باید کمتر مصرف شوند. از این رو سعی کنید درصد بیشتری از غذای ساده بدون مرغ و گوشت در وعده های غذایی خود استفاده کنید تا سالم تر بمانید.
علاوه بر این هزینه های مصرف مواد غذایی شما در این صورت معمولاً کمتر خواهد شد و نیازی به خرید مقدار زیادی مواد گران قیمت نخواهید داشت.
معمولاً غذای ساده برای تمام اعضای خانواده قابل استفاده است و نگرانی از بابت افراد سالخورده تر یا کسانی که بیماری های مختلف دارند نیز نخواهید داشت. البته باید به این نکته دقت داشته باشید که باز هم نباید به صورت مداوم این غذاها را کم مصرف کنید و یک حد استاندارد هم برای مصرف کردن مواد مختلف مانند گوشت جات هم برای حذف آن ها از وعده های غذایی برای خود در نظر بگیرید.

غذای ساده برای چه وعده ای مناسب است؟

این مدل غذا ها در هر وعده ی غذایی قابل استفاده هستند. در اصل شما می توانید غذاهای ساده را در وعده ی صبحانه، ناهار، شام و حتی میان وعده های خود نیز استفاده کنید؛ اما اگر می خواهید در یک وعده ی غذایی این غذاها را بگنجانید، با توجه به این که وعده ی شام باید سبک تر و زود هضم تر باشد بهتر است وعده ی غذای ساده و کم حجم را در شب هنگام مصرف کنید تا راحت تر بخوابید. چربی مواد گوشتی و دیرهضم به خصوص در وعده ی شام ممکن است گرفتگی عروق را سبب شود و برای کسانی که فشار خون بالا دارند یا عروق آن ها سلامت کافی را ندارد حتی خطر ساز نیز باشد. به همین علت است که اکثر سکته های قلبی و مغذی در خواب یا هنگام صبح رخ می دهد و اکثر این افراد در وعده های شام غذاهای چرب و اکثراً گوشتی مصرف کرده اند. به همین علت می توانید یکی از بهترین وعده غذای ساده و سالم را در غذای شب خود بگنجانید و از سلامت بدن خود بیشتر محافظت کنید.
سوپ ها و غذای ساده برای شام بسیار مناسب اند و می توان برای بیماران و افراد سالخورده نیز از این غذاها به راحتی استفاده کرد.

چیپس و پنیر

یکی دیگر از غذاهایی که بیشتر تحت عنوان میان وعده معرفی شده است اما همانند یک غذا کالری دارد چیپس و پنیر است. این غذا اغلب با موادی نظیر ژامبون و قارچ نیز درست می شود که در این صورت بسیار مطبوع تر و خوشمزه تر خواهد بود.


کتلت

شاید یکی از نوستالژی ترین غذاهایی که یک غذای آسان نیز محسوب می شود کتلت باشد. این غذا معمولا با گوشت چرخ کرده، سیب زمینی و پیاز رنده شده و مقداری سس مایونز و نمک و فلفل تهیه می شود اما طعم و عطر بی نظیر آن همواره در ذهن همگان جای دارد. کتلت، این غذای خوشمزه می تواند در انواع مختلفی تهیه شود، کتلت مرغ، کتلت پنیری و ... جز غذاهای آسانیست که زیرمجموعه ای از کتلت به شمار می روند.
این غذای ساده همراه با سبزی تازه و گوجه و سیب زمینی سرخ شده سرو می شود و طعم و عطر به یاد ماندنی آن از کودکی تا کنون در ذهن همگان نقش بسته است.


خوراک مرغ و کاری

مرغ یکی از غذاهاییست که بسیار آسان و مغذی است و به دلیل سرشار بودن از پروتئین بهتر است که در برنامه غذایی شما جای داشته باشد. برای تهیه این خوراک بهتر است که ترجیحا مرغ بدون استخوان را با مقداری رب کاری و شیر نارگیل غلیظ مخلوط کنید و اجازه دهید که به آرامی بپزد. همچنین می توانید مقداری سیب زمینی نیز به این غذا اضافه کنید. این غذای تند به دلیل داشتن کاری بسیار مطبوع و خوشمزه است و طعم به خصوصی دارد.


ساندویچ های سریع

نوع دیگری از ساندویچ های آماده و سریع که در دستگاه ساندویچ ساز درست می شوند تست های مختلف هستند. این تست ها معمولا با نان تست، پنیر پیتزا و کالباس یا مرغ، ذرت يا، قارچ و فلفل دلمه ای طبخ می شوند. این غذای ساده به طور خاص با پنیر پیتزا عطر و طعمی بسیار بهتر دارد.
در نهایت...
غذای ساده و آسان و سریع را میتوانید در چند دقیقه تهیه کنید، دقت داشته باشید که هر آنچه در تهیه یک غذا حرف اصلی را میزند مواد اولیه نیست بلکه خلاقیت شماست که به غذا رنگ و بویی تازه می بخشد و آن را در عین سادگی خوشمزه می کند.

رای دادن به این مورد
(23 آرا)
خواندن 30512 بار